Kultúraközvetítés egyházzenével – Véget ért a nemzetközi karnagykurzus Szegeden

A Kardos Pál Alapítvány tizennegyedik alkalommal szervezte meg augusztus második felében Nemzetközi Karnagyi Kurzusát melynek célja, hogy egy hetes, intenzív
továbbképzést biztosítson a minőségi éneklésre, kórushangzásra igényes tanárok, kórusvezetők számára. 

Idén tizenöten érkeztek a Tisza-parti városba, jellemzően a Távol-Keletről, a határon túlról és Magyarországról. Az augusztus 20-i nyitó és az augusztus 27-i záróhangverseny megrendezését a Magyar Művészeti Akadémia szegedi regionális munkacsoportja támogatta. „Mindenkor idejük van a zsoltároknak” - idézte József Attila Gyémánt című versének kezdősorát Vesmás Péter akadémikus, a kurzus nyitókoncertjén. A Magyar Művészeti Akadémia regionális elnöke szerint ma is idejük van a zsoltároknak, mert kapaszkodót jelentenek. - Annak az örökségnek pedig, amit a zenei nevelés és művelés területén Kodály Zoltán ránk hagyott, zsoltár jellege van. Olyan erő, kapaszkodó, ami a történelem viharaiban is segít megtalálni azt, ami nemesít, ezért a továbbadás kötelezettségét rója ránk. Ő vérzivataros időkben is rendületlen kiállt a kiművelt értelem és a kiművelt szív harca mellett, amely a nemzet szellemi és lelki kincseinek megtartásáért folyik – hangsúlyozta az elnök, majd hozzátette: a Kardos Pál Alapítvány tevékenysége, a nagymúltú egyházzenei karnagykurzus, amit a Magyar Művészeti Akadémia most először támogatott, a legjobb példája a kultúraközvetítésnek.
Az egyhetes, intenzív képzés mindig vonzza a külföldi résztvevőket, mert a karnagyképzések között szinte egyedülállóan, elsősorban egyházzenei alkotások megismertetésére fókuszál. A magyar és angol nyelven zajló szeminárium, amit kétévente szervez meg az alapítvány, Rozgonyi Éva Liszt- és Bartók-Pásztory-díjas karnagy, valamint Ordasi Péter DLA, Liszt-díjas karnagy irányításával zajlik. - "Úgy gondoltuk, hogy ezen a területen meglehetősen sovány a továbbképzések lehetősége. A nyolc aktív és hét passzív résztvevővel végzett munka idén meglehetősen intenzív órabeosztás mellett zajlott: Kardos tanár úr elmélete alapján foglalkoztunk az intonációval, elemeztük az a capella egyházi kóruskompozíciókat, illetve a templomi helyszínen előadható műveket, különös hangsúllyal a magyar szerzők műveire. A választott magyar művek között szerepelt Kodály Zoltán, Kocsár Miklós és Terényi Ede több egyházi kórusműve, valamint Bartók Béla imádságos tartalmú egynemű karai" - mondta Rozgonyi Éva a szakmai munkáról.

Gyakorló kórusként közreműködtek a szegedi Bartók Béla Nőikar tagjai (karnagy: Valkai Dávid) és a szeminárium hallgatói, a napi foglalkozásokat az SZTE Zeneművészeti Kar tantermeiben tartották. 

A záróhangversenyen a megtanult művek dirigálásából adtak számot a résztvevők. A koncertet, amit a szegedi Alsóvárosi Havas Boldogasszony templomban tartottak, megtisztelte jelenlétével Otaka Masato, Japán magyarországi nagykövete is, tekintettel arra, hogy az idei karnagykurzuson hét japán hallgató is részt vett. Egyikük harmadszor tért vissza Szegedre, de a jelentkezők között hongkongi és szingapúri is volt - ők mindketten a kecskeméti Kodály Intézet hallgatói.